Verkon Toisella Puolen – Sarianne Vallioniemi

Julkaistu Kategoria(t): Ajankohtaista kentältä, Fysiikkavalmennus, Treenaaminen, Valmentajat, Verkon Toisella Puolen, Vieraskynä, Yhteistyöt Ei kommentteja artikkeliin Verkon Toisella Puolen – Sarianne Vallioniemi

Verkon Toisella Puolen on Finpadel Blogin vieraskynäosio, jonka tarkoituksena on tarjota padelisteille erilaisia näkökulmia lajista ja siihen liittyvistä teemoista. Kirjoittajat, sisältökokonaisuudet sekä aiheet vaihtelevat jatkuvasti ja kirjoittajana voi toimia kuka tahansa lajista kiinnostunut.

Padel on pääasia

Hei padelisti. Ootko sä miettinyt sitä, että mitä sun pään sisällä tapahtuu pelien aikana? Tai sitä, että millaisia keloja sä käyt läpi treeneissä tai kisoja ennen? Tai miksi sä laitat itsesi kentälle paineen alle?

Jokainen meistä käyttää paljon aikaa kentällä pallon perässä juosten ja treeneissä palloa lyöden. Mutta kuinka moni treenaa omaa mieltä? Siis silleen oikeasti treenaa omaa mieltä erilaisilla harjoituksilla.

Ammattiurheilijat, myös padelissa, käyttävät psyykkisten valmentajien palveluita, enkä ihmettele. Henkisesti vahva ja itsevarma ihminen, joka haluaa löytää oman täyden potentiaalin on pysäyttämätön. Meissä jokaisessa on uskomaton määrä käyttämätöntä potentiaalia, joka odottaa vielä löytämistä. Mutta se suurin kysymys on, kuinka moni sen on valmis valjastamaan eli tekemään sen likaisen työn, jolla se löydetään käyttöön?

Ainiin, mun nimi on Sarianne Vallioniemi ja olen pelannut padelia vuodesta 2018. Olen toiminut Fustra-ohjaajana vuoden 2015 lopusta, ja viimeiset kaksi vuotta toiminut yrittäjänä hyvinvointi- ja liikunta-alalla. Vuonna 2020 starttasin padelpelaajille kohdennetut fysiikkapienryhmävalmennukset ja samoihin aikoihin aloitin myös padelin valmentamisen. Ja tässä kaiken keskellä olen myös käynyt psyykkisen valmentajan koulutuksen. Long story short -vietän siis paljon aikaa padelpelaajien kanssa ja kuulen paljon asioita. Myös kysymyksiä siitä, miksi pää ei kestä tätä peliä.

Kuva: Jonas Tana / Finpadel

Mun intohimo on kokonaisvaltainen hyvinvointi, mua kiinnostaa se miksi ihminen käyttäytyy niin kuin käyttäytyy, oli hän padelkentällä tai kentän ulkopuolella. Miksi joku suoriutuu paremmin kun toinen? Miten joku pari pystyy tekemään hurjan nousun tappioasemasta ja voittaa? Miten jonkun kasvoilta ei näe mitään eleitä vaikka pallo menisi 100km/h verkkoon varmassa pistepaikassa? Tai miten eri pelaajat reagoivat häviöön.

Kaikki lähtee ihmisestä itsestä, siitä kuka hän on. Mitkä ovat hänen arvot ja miksi hän tekee sitä mitä hän tekee. Jos sä haluat kisata ja menestyä kentällä, on sulla oltava selkeänä se, miksi sä sitä teet. Mikä on se perimmäinen syy, miksi laitat itsesi siihen tilanteeseesi. Miksi kestät niitä vastoinkäymisiä paremmin tai huonommin kuin toinen? Miten paineen alla sinut valtaa paniikki ja itku, kun toinen on rauhallinen ja valmis seuraavaan palloon.

Yksi suurin kysymys mitä multa on kysytty, on ehdottomasti ”Miksi pää ei kestä pelissä?”. Sitä tulee lähteä purkamaa vähän pienemmissä palasissa. Missä tilanteissa sun pää hajoaa? Miksi se hajoaa juuri silloin? Mikä sun päällimmäinen tunne silloin on? Miksi se on juuri se? Pelin aikana noita kysymyksiä on haastava purkaa ja analysoida täysin puolueettomasti, ja se tilanne ei mielestäni ole sille edes oikea paikka. Mieluummin tällaiset asiat käydään pelien jälkeen kotona, kun oma mieli on rauhoittunut etkä ole siinä kisapäivän hulinassa.

Omien arvojen tunnistaminen ja itselle selväksi tekeminen on kaiken a ja o. On vaikea antaa itsestään kaikkensa esimerkiksi unelmiensa eteen, jos ei tiedä miksi jotain tavoittelee. Joten kysy itseltäsi ”Miksi” niin monta kertaa kunnes sinulle on täysin selvänä se, miksi haluat laittaa itsesi kisatilanteeseen ja asettaa itsellesi tavoitteita padelin kanssa? Mikä sun tavoite on ja millaiseksi sinun tulee tulla, jotta voit sen saavuttaa? Selvitä itsellesi kaikki ne vastoinkäymiset ja haasteet, joita matkallasi voi olla, niin ne ei pääse yllättämään ja lamaannuttamaan sinua.

Tule sinuiksi sen kanssa, että padelpelissä ei ole kyse vain sinusta, teitä on kentällä neljä pelaajaa. Sinä et yksin voita, etkä sinä yksin häviä. Sinä voit pelata omasta mielestäsi hyvin, mutta et huomaakan sitä faktaa, että teet parisi pelistä vaikeaa. Tai voitte parisi kanssa pelata hyvin yhteen, mutta silti vastustaja on parempi ja häviätte. Se on kilpaurheilua. On tärkeä säilyttää tietynlainen nöyryys ja ymmärrys siitä mitä kokonaisuudessa kentällä tapahtuu. Silloin kun sinä onnistut ja parisi onnistuu, teette yhdessä täydellisen suorituksen, tästä tulee nauttia ja ankkuroida se hetki mieleen tulevaa varten. Mitkä ne asiat oli, joissa te onnistuitte ja mitä asioita teitte hyvin. Aiemmat onnistumiset ruokkivat itsevarmuutta, joka myös edesauttaa hyvää suoritusta.

Ole rehellinen itsellesi. Mitä sinun tulisi tehdä vielä paremmin? Mikä nostaa sinut seuraavalle tasolle? Mitä se sinulta vaatii?
Älä ole oman menestyksesi tiellä, anna itsellesi lupa notkahtaa, jotta pääset ponnistamaan vielä korkeammalle!

Kuva: Jonas Tana / Finpadel


Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.